Firefox 4 i nowsze#
Greasemonkey#
Pierwszy dodatek (instalacja) jaki opisuje w tym dziale. Jest to środowisko uruchomieniowe dla moich skryptów pod aktualnymi wydaniami przeglądarki Firefox.
W przeszłości, głównie ze względów bezpieczeństwa, zalecałem instalowanie rozszerzenia Scriptish. Niestety dodatek przestał być aktualizowany i działa jedynie w starszych wersjach Firefoksa (po spełnieniu określonych warunków). Na dzień dzisiejszy wszystkie istotne kwestie w GM zostały naprawione (od wersji 3.6) i można go śmiało instalować w Firefoksie 38 (lub nowszym).
Podstawowe uwagi#
Rozszerzenie znane jest wszystkim osobom bawiącym się kodem skryptowym. Dzięki niemu możemy niejako podwiązać dowolny skrypt pod każdą stronę internetową dostępną w Sieci. Zmiana wyglądu strony, pobranie konkretnych danych, czy w końcu wykonanie określonych czynności przestają być problemem. Niestety, jak to w życiu bywa, także i tym razem nieodzowna pozostaje znajomość języka JavaScript (wskazany także DOM, CSS, xHTML itd.), co wcale nie jest rzeczą łatwą.
My skupimy się na wgrywaniu gotowych skryptów. Po zainstalowaniu rozszerzenia w prawym górnym lub prawym dolnym rogu przeglądarki pojawi się charakterystyczna ikonka małpki. Jeśli z jakiś powodów nie widzisz dolnego paska to wypadałoby go włączyć. Ikonka pozwala w wygodny sposób sterować dodatkiem. Inną możliwością kontroli jest pozycja Greasemonkey
dostępna na Pasku menu
(u góry) w menu Narzędzia
.
Kliknięcie lewym przyciskiem myszy na małpce powoduje całkowite wyłączenie rozszerzenia (małpka zmieni kolor na szary). Do jednej strony możemy mieć podpiętych kilka skryptów, dlatego kontrolę nad nimi najlepiej przeprowadzać z menu podręcznego przywoływanego poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszki na strzałkę widoczną obok małpki.
W jednym oknie uruchomione skrypty pracują na wszystkich kartach. Aby uruchomić dwa skrypty niezależnie należy utworzyć drugi profil i uruchomić go jako oddzielny proces. Domyślnie praca na dwóch profilach jednocześnie nie jest możliwa, należy skorzystać z odpowiedniego triku.
Instalacja skryptów#
Proces instalacji skryptu omówię na przykładzie brazylijskiego kalkulatora. Osobiście z niego nie korzystam, mam lepsze, ale do nauki będzie jak znalazł. Pozostałe, o wiele ciekawsze skrypty, opiszę (choć niekoniecznie opublikuję) w bliżej nieokreślonej przyszłości.
Najpierw należy pobrać skrypt, zapisać u siebie na dysku i rozpakować. Skrypty pisane w języku JavaScript mają rozszerzenie .js
. Teraz wystarczy chwycić za plik lewym przyciskiem myszki i przeciągnąć w okno robocze przeglądarki, proces instalacyjny zostanie uruchomiony samoczynnie.
W czasie instalacji ważne jest, by rozszerzenie Greasemonkey było włączone (brązowy kolor małpki). W przeciwnym wypadku zamiast procesu instalacyjnego w oknie przeglądarki pojawi się kod źródłowy skryptu.
I tyle, po zalogowaniu w grze pojawi nam się kalkulator przysłaniający górny obrazek. Skrypt uruchamiany zostaje tylko na stronie The Crims. Można go wyłączyć w każdej chwili poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszki na małpce (wyłączenie całego rozszerzenia) albo poprzez kliknięcie na strzałce obok małpki i odhaczenie konkretnego skryptu.
Kalkulator wykonuje prawidłowe obliczenia tylko w przypadku przełączenia się na język brazylijski.
Lokalizacja skryptów#
Wszystkie zainstalowane skrypty gromadzone są w katalogu profilu. W systemie Windows XP zazwyczaj jest to lokalizacja: C:\Documents and Settings\Nazwa_konta\Dane aplikacji\Mozilla\Firefox\Profiles\Nazwa_profilu\gm_scripts
. Warto o tym pamiętać, niejednokrotnie może się zdarzyć, że posiadamy zainstalowany skrypt niedostępny już w Internecie. Nawigując do właściwego katalogu możemy go wydobyć i robić z nim co nam się żywnie podoba.
Edytowanie skryptów#
Czasami będziesz zmuszony wykonać kilka przeróbek w kodzie moich skryptów (np. w celu przełączenia się z trybu rabunków pojedynczych w grupowe albo wybrania odpowiedniego dragu do zakupu). Edycja skryptu będzie nieodzowna, nikogo to nie ominie.
Po zainstalowaniu pobranych skryptów robione są ich kopie w profilu Firefoksa. Edycję (zmianę parametrów) należy przeprowadzać na kopiach, a nie na oryginalnych plikach, które wysyłam!
Jedną z możliwości manewrowania zainstalowanymi kopiami jest po prostu bezpośrednie edytowanie, lokalizację katalogu ze skryptami podałem wyżej. Wystarczy zaznaczyć konkretny skrypty (plik z rozszerzeniem .js
), z prawokliku wybrać Otwórz za pomocą
i wybrać program, którym wprowadzać będziemy zmiany (np. Notatnik, Notepad++ lub inny edytor tekstowy). Szczerze powiedziawszy to microsoftowy Notatnik nie jest najlepszym pomysłem, a dlaczego przeczytać możesz w rozdziale "Kodowanie znaków". Mogą wystąpić problemy z polskimi znakami, najlepiej zainstalować coś równie prostego a dobrego.
Osobom niemogącym zdecydować się na konkretny edytor polecam opisany przeze mnie Notepad++ (szczególnie w wersji przenośnej).
Drugim sposobem jest bezpośrednia edycja poprzez samo rozszerzenie Greasemonkey. O tyle wygodne, że nie musimy przekopywać się przez stosy katalogów. Klikamy lewym przyciskiem myszki na strzałce obok małpki i wybieramy Zarządzaj skryptami...
, następnie wybieramy z lewej strony zakładkę User Scripts
. Pojawi się główne okno zarządzania ze wszystkimi zainstalowanymi plikami, w którym można wykonać kilka podstawowych czynności.
Teraz wystarczy wskazać myszką interesujący nas skrypt, kliknąć na nim prawym przyciskiem myszki i wybrać opcję Edytuj
. Za pierwszym razem zapytani zostaniemy o domyślny program, którym skrypty będą otwierane, czyli należy wskazać plik uruchamiający edytor tekstowy, z którego zamierzamy korzystać.
Pliki można edytować z pominięciem okna ze skryptami. Wystarczy kliknąć lewym przyciskiem myszki na strzałce obok małpki, wskazać konkretny skrypt i kliknąć na nim prawym przyciskiem myszki. Żeby zainstalowane skrypty był widoczny w menu podręcznym rozszerzenia to koniecznie trzeba znajdować się na stronie z grą.
W zakładce User Scripts
możemy również tworzyć/usuwać skrypty, włączać/wyłączać skrypty oraz zmieniać ich kolejność (widoczna w menu podręcznym GM) lub predefiniowane opcje. Możliwe jest także bezpośrednie nawigowanie do katalogu, w którym zainstalowany jest wskazywany skrypt (należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na skrypcie i wybrać opcję Wyświetl folder skryptów
).
Zmiana domyślnego edytora#
Z doświadczenia wiem, że niektóre osoby mają problemy przy pierwszym wskazywaniu pliku uruchamiającego edytor, w którym będą domyślnie otwierane skrypty w czasie edycji. W praktyce podają ścieżkę do samego skryptu lub wydziwiają i wskazują nie wiadomo co. W razie czego cały manewr można powtórzyć wykonując następujące kroki:
- Sposób I
- Kliknij na
Pasku menu
(u góry) kolejno naNarzędzia >> Dodatki
lub wpisz w pasku adresowym przeglądarkiabout:addons
i zatwierdź wciskając na klawiaturzeEnter
. - Przejdź z lewej strony do zakładki
Rozszerzenia
. - Zlokalizuj dodatek Greasemonkey i kliknij na przycisk
Opcje
. - Kliknij na przycisk
Use Default Editor
jeśli chcesz skorzystać z wbudowanego w przeglądarkę prostego narzędzia Brudnopis (Scratchpad). Jeśli chcesz skorzystać z innego edytora tekstowego (np. wielokrotnie polecanego Notepada++) to kliknij na przyciskBrowse for Edit Program
i w przywołanym oknie wskaż jego plik uruchomieniowy. - Zatwierdź zmiany klikając na samym dole na przycisk
OK
.
- Kliknij na
- Sposób II
- W pasku adresu przeglądarki wpisz
about:config
, zatwierdź wciskając na klawiaturzeEnter
oraz kliknij na przyciskZachowam ostrożność, obiecuję!
- W polu
Szukaj:
wpiszextensions.greasemonkey.editor
i poczekaj chwilkę na odnalezienie klucza. - Jeśli klucz istnieje to kliknij na nim dwukrotnie lewym przyciskiem myszki lub jednokrotnie prawym przyciskiem myszki i wybierz
Modyfikuj
. W przywołanym oknie wprowadź prawidłową ścieżkę do plik uruchamiającego edytor (np.C:\Programy\Notepad++\notepad++.exe
) i zatwierdź klikając na przyciskOK
. Jeśli chcesz skorzystać z wbudowanego w przeglądarkę Brudnopisu (Scratchpad) to kliknij prawym przyciskiem myszki na wspomnianym kluczu i wybierzResetuj
. - Jeśli klucz nie istnieje to kliknij prawym przyciskiem myszki na wykazie kluczy, wybierz kolejno
Dodaj ustawienie typu >> Łańcuch (string)
. W pierwszym przywołanym oknie wprowadź nazwę dla klucza w postaciextensions.greasemonkey.editor
i zatwierdź klikając na przyciskOK
. W drugim przywołanym oknie wprowadź jego wartość, czyli prawidłową ścieżkę do plik uruchamiającego edytor (np.C:\Programy\Notepad++\notepad++.exe
) i zatwierdź klikając na przyciskOK
. - Zamknij kartę z ustawieniami.
- W pasku adresu przeglądarki wpisz
Zhakowana wersja#
Obecnie nie tworzę zhakowanej wersji Greasemonkey'a pod aktualne wydania przeglądarki Firefox. Po zablokowaniu multikont wykrywanie i reagowanie na problemy z połączeniem stały się zbędne. Opis pozostawiam wyłącznie ze względów historycznych.
We wprowadzeniu do skryptów opisałem pewną opcję, w którą każdy plik został zaopatrzony. Chodzi o zabezpieczenie przed brakiem połączenia. Opcja bardzo wygodna, niestety po ok. 2 latach odkąd ją zaimplementowałem okazało się, że trick, z którego korzystałem był bugiem w samym dodatku i został wyeliminowany. Szkoda, że twórcy dodatku nie dali żadnej opcji, która mogłaby z powrotem włączyć ową funkcjonalność.
Udało mi się ominąć niedogodność, niestety wiązało się to z koniecznością modyfikacji kodu dodatku. Dlatego co jakiś czas będę umieszczał na stronie link do aktualnej wersji zhakowanej. Odnośnik umieszczony będzie na początku tej strony.
Podsumowując, oto możliwe warianty postępowania:
- Jeśli nie chcesz korzystać z opcji chroniącej przed brakiem połączenia możesz instalować aktualny plik ze strony Mozilli.
- Jeśli chcesz korzystać z opcji chroniącej przed brakiem połączenia i jednocześnie z aktualnej wersji dodatku zainstaluj moją wersję zhakowaną.
- Jeśli boisz się mojej zhakowanej wersji, ale chcesz korzystać z opcji chroniącej przed brakiem połączenia możesz zainstalować wersję dodatku 0.9.7 lub starszą - ale uwaga, sam testuję skrypty tylko w nowych wersjach, nie gwarantuję, że wszystko będzie działać prawidłowo w poprzednich wydaniach.
Sam osobiście korzystam z wersji zhakowanej. Pomimo, że mam niezły internet i komputert to biała strona od czasu do czasu wyskoczy, odświeżanie ręczne mnie męczy.
Zapoznaj się z rozszerzeniem, zlokalizuj i edytuj kod kalkulatora brazylijskiego, który umieściłem wyżej. Bez tych podstaw dalsza przeprawa będzie bardzo ograniczona.