HTML Tag#
Podstawowe informacje#
- Wersja: 1.1.0
- Architektura: 32-bit i 64-bit
- Źródło: Strona domowa, SourceForge
- Autor: Martijn Coppoolse
- Przeznaczenie: Dodaje kilka poleceń dla operowania na znacznikach XML/xHTML oraz kodowania/dekodowania encji.
Dodatkowe materiały:
Instalacja#
Proces instalacji wtyczki przebiega w sposób standardowy. Finalnie na całą wtyczkę składają się następujące pliki i foldery:
NPP\plugins\HTMLTag_unicode\HTMLTag_unicode.dll
NPP\plugins\HTMLTag_unicode\HTMLTag-entities.ini
NPP\plugins\HTMLTag_unicode\Config\HTMLTag.ini
NPP\plugins\HTMLTag_unicode\Config\HTMLTag-entities.ini
NPP\plugins\HTMLTag_unicode\Doc\HTMLTag-readme.txt
Instalowanie wtyczki poprzez okno Zarządzanie wtyczkami pobiera nadmiarowe pliki. Proponuję zostawić tylko dwa pierwsze pliki a resztę usunąć lub przenieść w inne miejsce.
Menu wtyczki#
U góry na Pasku menu plugin tworzy następujące menu wtyczki:
Rysunek. HTML Tag - menu wtyczki w domyślnym stanie
Opis#
Bardzo prosta i w pewnych okolicznościach przydatna wtyczka (szczególnie przy pracy z językami XML lub xHTML). W menu wtyczki mamy dostęp do następujących poleceń:
Find matching tag
(domyślny skrótCtrl+T
) - wyszukanie i przejście do odpowiadającego znacznika otwierającego lub zamykającego.Select tag and contents
(domyślny skrótCtrl+Shift+T
) - zaznaczenie znacznika z całą zawartością.Select tag contents only
- zaznaczenie tylko zawartości znacznika.Encode entities
(domyślny skrótCtrl+E
) - zakodowanie znaków spoza ASCII do odpowiadających im encji HTML (bez znaków CR i LF). Pierwszeństwo mają encje nazwane (jeśli zdefiniowano) i mogą obejmować znaki ASCII, w przeciwnym razie stosowane będą encje numeryczne. Przykładowoé
zamieni naé
ić
zamieni nać
.Encode entities (inc. line breaks)
- zakodowanie znaków spoza ASCII do odpowiadających im encji HTML (włącznie ze znakami CR i LF). Pierwszeństwo mają encje nazwane (jeśli zdefiniowano) i mogą obejmować znaki ASCII, w przeciwnym razie stosowane będą encje numeryczne. Przykładowoé
zamieni naé
ić
zamieni nać
.Decode entities
(domyślny skrótCtrl+Shift+E
) - zdekodowanie encji HTML na odpowiadające im rzeczywiste znaki. Przykładowoé
zamieni naé
ić
zamieni nać
.Encode JS
(domyślny skrótCtrl+J
) - zakodowanie znaków spoza ASCII do prawidłowego formatu Unicode w JavaScript. Przykładowoźdźbło
zamieni na\u017Ad\u017Ab\u0142o
.Decode JS
(domyślny skrótCtrl+Shift+J
) - zdekodowanie znaków zapisanych przy pomocy formatu Unicode z JavaScript na odpowiadające im rzeczywiste znaki. Przykładowo\u017Ad\u017Ab\u0142o
zamieni naźdźbło
.
Konwersja rzeczywistych znaków do odpowiadających im encji (i odwrotnie) jest bardzo wygodna. Czasami zachodzi potrzeba wstawienia jakiegoś znaku zastrzeżonego w postaci encji nazwanej. Dzięki rozszerzeniu możemy to zrobić za pomocą skrótu z klawiatury. Wystarczy zaznaczyć odpowiedni znak (lub cały tekst) i wywołać stosowne polecenie. Plik z definicjami encji HTMLTag-entities.ini
musi znajdować się bezpośrednio w katalogu NPP\plugins\HTMLTag_unicode
. W razie czego można go wyedytować i dopisać własne definicje.
Wtyczkę cechuje dość wolny rozwój, przez co zawiera ona sporo nierozwiązanych do tej pory błędów. Z tych najbardziej istotnych można wymienić:
- "Add command to encode entities in the contents only" - brak osobnych poleceń do kodowania/dekodowania encji w samej zawartości znaczników.
- "Add option to encode entities 'as-you-type'" - brak automatycznego kodowania encji w trakcie pisania kodu.
- "Add command to select tags only" - brak opcji zaznaczającej sam znacznik (bez jego zawartości).
Ogólnie rzecz biorąc jest to bardzo prosta wtyczka i nie ma co liczyć na jakieś większe fajerwerki. Jeśli chodzi o operacje na tekście to istnieją inne wtyczki oferujące zdecydowanie więcej przydatnych poleceń (np. TextFX czy Emmet).